התמכרות למין: מה זה ואיך לחפש טיפול

התמכרות למין: מה זה ואיך לחפש טיפול

מספר מילים 517

התמכרות למין היא הפרעה נפשית המאופיינת באובססיה להתנהגויות, מחשבות או רגשות מיניים. היא ידועה גם בשם הפרעה היפרסקסואלית, הפרעת התנהגות מינית כפייתית וכפייתיות מינית. אנשים עם התמכרות למין מרגישים מחויבים לעסוק בהתנהגויות מיניות מסוימות גם כאשר יש השלכות חמורות, כגון נזק למערכות היחסים שלהם או סיכון לחלות בזיהום המועבר במגע מיני.

להתמכרות למין יכולות להיות סיבות בסיסיות שונות, ולעתים קרובות היא מתרחשת יחד עם הפרעות נפשיות אחרות או הפרעות שימוש בסמים, כמו אלכוהוליזם ותלות בסמים. זה לא צריך להיות מבולבל עם בעל ליבידו גבוה יותר מאשר האדם הממוצע או להיות מופקר מינית. למרות שהתנהגויות מיניות מוגזמות יכולות להיות סימנים להתמכרות למין, יש מרכיב פסיכולוגי בסיסי להפרעה זו המבדיל אותה מחיי מין בריאים בלבד.

אנשים עם התמכרות למין יכולים לסבול ממגוון תסמינים, כולל:

• מחשבות או התנהגויות מיניות כפייתיות
• פרקטיקות מיניות מסוכנות יותר ויותר
• ניסיונות אובססיביים למצוא פרטנרים מיניים חדשים
• קיום יחסי מין לא מוגנים שוב ושוב
• אובססיה בלתי נשלטת לפורנוגרפיה
לחצו פה
• קיום פרטנרים מיניים מרובים
• קיום יחסי מין למרות תחושת אשמה או בושה

התמכרות למין יכולה להוביל לבעיות שונות בחייו של אדם, כגון מערכות יחסים פגומות, בעיות משפטיות, בעיות כלכליות ואובדן עבודה. אנשים עם התמכרות למין עשויים גם להרגיש מדוכאים, אשמים ומתביישים בהתנהגותם.

אבחון התמכרות למין

אם אתה חושב שאתה או אדם אהוב נאבק עם התמכרות למין, חשוב לחפש עזרה מקצועית. איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכול להעריך את הסימפטומים שלך ולבצע אבחנה של התמכרות למין אם היא קיימת. כדי לבצע אבחנה, רופא בדרך כלל עוקב אחר ההנחיות המפורטות במדריך האבחון והסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5). מדריך זה הוא כלי המשמש לאבחון מצבים נפשיים.

ה- DSM-5 מתווה מספר קריטריונים לאבחון התמכרות למין. כדי לעמוד בקריטריונים לאבחנה של התמכרות למין, אדם חייב לחוות לפחות שלושה מהתסמינים הבאים על פני תקופה של מעל 12 חודשים:

• בילוי זמן רב בעיסוק בפעילויות מיניות או החלמה מהן
• בעל תשוקה או דחפים עזים לעסוק בפעילויות מיניות
• קשיים בשליטה על הדחף לעסוק בפעילות מינית
• עיסוק בפעילות מינית כדי לברוח מבעיות או להקל על מתח
• לשים את עצמך במצבים מסוכנים
• שקרים לבני משפחה או לבני זוג כדי לכסות על פעילויות מיניות
• לחוות השלכות חמורות עקב הפעילות המינית שלך

טיפול בהתמכרות למין

טיפול בהתמכרות למין כרוך בדרך כלל בפסיכותרפיה, תרופות וקבוצות לעזרה עצמית. הטיפול תלוי באדם, והמטרה היא לעזור לאדם לשקם ולחזק מערכות יחסים משמעותיות בחייו ולהיות יציב רגשית.

פסיכותרפיה היא מרכיב מרכזי בטיפול ויכולה לכלול הן פגישות ייעוץ פרטניות והן טיפול קבוצתי. CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) הוא סוג של טיפול שניתן להשתמש בו כדי לעזור למכורים למין ללמוד לזהות ולטפל בהתנהגויות ההרסניות שלהם ולפתח מיומנויות התמודדות בריאות יותר. תרופות כגון תרופות נוגדות דיכאון עשויות גם להיות prescribed כדי לעזור לנהל דיכאון, חרדה, או קומפולסיות הקשורות התמכרות למין.

בנוסף, קבוצות תמיכה כמו Sex Addicts Anonymous (SAA), Sexaholics Anonymous (SA) ו-Celebrate Recovery יכולות להועיל מאוד לאנשים המתמודדים עם התמכרות למין. קבוצות אלה מספקות לאנשים סביבה בטוחה ותומכת, לא שיפוטית, שבה הם יכולים לחלוק את חוויותיהם עם אחרים המתמודדים עם אתגרים דומים.

מסקנה

התמכרות למין היא הפרעה נפשית מורכבת שעלולה לגרום למצוקה רגשית ופסיכולוגית משמעותית. אם אתה או אדם אהוב נאבק עם התמכרות למין, חשוב לחפש עזרה מקצועית. עם הטיפול הנכון, אנשים יכולים ללמוד כיצד לנהל את הסימפטומים שלהם ולנהל חיים מלאים ובריאים.

בלוג סקס פופ ואהבה מאמרים נוספים

חקר אהבה עצמית: היתרונות והסטיגמה של אוננות

אוננות, פעולת הגירוי העצמי להשגת הנאה מינית, מוקפת לעתים קרובות בענן של סטיגמה ובושה. זהו נושא שכמעט ולא מדברים עליו בגלוי, ועבור רבים, אפילו עצם אזכורו עלול לגרום לתחושות מבוכה…

חקר אהבה עצמית: היתרונות והסטיגמה של אוננות

הנושא השנוי במחלוקת של סקס מזדמן: חקירת השפעותיו ויחס החברה אליו

סקס מזדמן, הידוע גם בשם סטוץ של לילה אחד, סטוץ, או חברים עם הטבות, היה נושא שנוי במחלוקת במשך עשרות שנים. יש הרואים בה ביטוי משחרר וטבעי של התשוקה האנושית,…

הנושא השנוי במחלוקת של סקס מזדמן: חקירת השפעותיו ויחס החברה אליו

Horehouse: לחקור את ההיסטוריה השנויה במחלוקת של המקצוע העתיק ביותר בעולם

הזנות, הידועה גם כמקצוע העתיק בעולם, הייתה נושא למחלוקת גדולה לאורך ההיסטוריה. ובמרכז התעשייה הזו נמצא הדירה הדיסקרטית הידוע לשמצה, מקום שלכד את סקרנותם וקסמם של רבים. עם זאת, למרות…

Horehouse: לחקור את ההיסטוריה השנויה במחלוקת של המקצוע העתיק ביותר בעולם