התמכרות למין: סקירה כללית

התמכרות למין: סקירה כללית

מספר מילים 582

התמכרות למין היא נושא שנוי מאוד במחלוקת בשל מורכבותו וחוסר הסכמה על הגדרת עבודה. לעתים קרובות מבולבל עם היפרסקסואליות או פשוט ליבידו גבוה, התמכרות למין היא מצב רציני הכולל דחף כפייתי לחפש הנאה מינית. הפתולוגיה של התמכרות למין נדונה בלהט מאז הוצגה לראשונה במדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM) בשנת 1987 כ"הפרעה מינית שלא צוין אחרת".

מאמר זה מספק סקירה כללית של הניואנסים של התמכרות למין, כולל גורמים, סיכונים וטיפולים למצב. בעוד התמכרות למין יכולה להיות קשה לזהות בשל הטאבו שלה וחופפת עם התנהגות אנושית נורמלית, הבנת המצב יכולה לעזור למנוע את ההשלכות העיקריות האפשריות שלה ולעזור להנחות את הטיפול עבור החולים.

הגדרה

למרות שה-DSM-IV מנה הפרעות מיניות בין מצבי בריאות הנפש שלו, הוא לא סיפק הגדרה רשמית או קריטריונים ל"התמכרות למין". הגרסה האחרונה של המדריך, DSM-5, כוללת קטגוריה מובחנת ל"היפרסקסואליות", או דפוס של "דחף מיני מוגזם, פנטזיות והתנהגות, שעלולים לגרום למצוקה", יחד עם פרפיליות אחרות כגון פטישיזם וסאדו-מזוכיזם.

עם זאת, כפי שצוין במחקר משנת 2014, "קריטריונים אבחוניים להיפרסקסואליות היו באופן היסטורי צורמים ושרירותיים", בין היתר בשל היעדר קריטריונים רפואיים ופסיכולוגיים מוסכמים הדדית להפרעה. עמימות זו הובילה לוויכוחים רבים סביב התרחשותן וחומרתן של התנהגויות היפרסקסואליות, כמו גם כיצד יש לאפיין ולמדוד אותן.

כתוצאה מכך, אנשי מקצוע רבים בתחום הבריאות פנו למודלים משפיעים כגון "מודל התמכרות למין" כדי להנחות את האבחנות שלהם ואת תוכניות הטיפול שלהם בהתמכרות למין. מודל זה מדגיש את הפתולוגיה של התמכרות למין, ורואה מצבים כגון עוצמה, תדירות, משך ושיבוש חיים כגורמים תורמים להפרעה של הפרט.

סיבות וסיכונים

הגורמים להתמכרות למין מגוונים ומורכבים. מספר אלמנטים פסיכולוגיים, ביולוגיים וסוציו-תרבותיים זוהו כגורמים תורמים אפשריים להתפתחות התנהגות מינית כפייתית.
https://www.escortlebanonbeirut.com/ אינדקס מומלץ

מבחינה פסיכולוגית, התמכרות למין נקשרה למגוון רחב של בעיות נפשיות, כולל דיכאון, חרדה, הערכה עצמית נמוכה ואימפולסיביות. מחקר משנת 2015 מצא כי מכורים למין נוטים יותר להיאבק במצבים אלה מאשר אלה ללא ההפרעה, כאשר דווח כי 38% מהמכורים למין סובלים גם מהפרעת מצב רוח נלווית.

גורמים ביולוגיים עשויים גם להסביר את הופעת ההתמכרות למין. מחקרים מצביעים על כך שלמכורים למין עשויה להיות מערכת תגמול חריגה המחזקת התנהגות מינית על פני פעילויות חברתיות. יש לציין כי מחקרים מסוימים קשרו התנהגות מינית כפייתית לחוסר איזון בכימיקלים מסוימים במוח, כגון דופמין וסרוטונין, מה שמוביל לחיווט היפראקטיבי כלפי התנהגויות מיניות. במקביל, נושאים כגון חוסר איזון הורמונלי, תופעות לוואי של תרופות, או שימוש מופרז באלכוהול או בסמים עלולים להגביר את הסיכון של אדם לפתח התמכרות למין.

השפעות סוציו-תרבותיות יכולות גם לשחק תפקיד בהתפרצות התמכרות למין. לדוגמה, מחקרים מצאו כי רמזים חברתיים כגון מדיה מינית, תפקידי מגדר ופורנוגרפיה יכולים להיות תורמים בולטים להתנהגות מינית כפייתית, שכן אנשים מקשרים מסרים מסוימים הקשורים למין להנאה ותגמול.

אבחון וטיפול

האבחנה של התמכרות למין נעשית בדרך כלל על ידי איש מקצוע בתחום בריאות הנפש, כגון פסיכיאטר או פסיכולוג. אבחון עשוי לכלול גם בדיקה גופנית, עבודת מעבדה וטכניקות מנטליות או התנהגותיות, כגון דיווח עצמי ו / או מכשירי תצפית.

בעוד שאין "תרופה" אחת להתמכרות למין, טיפולים יעילים כרוכים לעתים קרובות בשילוב של ייעוץ אישי וקבוצתי, פסיכותרפיה ואסטרטגיות לעזרה עצמית. טיפולים אלה עשויים לכלול חלק מההתערבויות הבאות, כגון טיפול התנהגותי קוגניטיבי, טיפול בפסיכודרמה וקבוצות 12 צעדים. בנוסף, תרופות, כגון תרופות נוגדות דיכאון, מייצבי מצב רוח או ממריצים, שימשו כדי לעזור להפחית את הסימפטומים במקרים חמורים יותר.

מסקנה

למרות שההגדרות של התמכרות למין עדיין שנויות במחלוקת, השלכותיה האפשריות ידועות היטב. להתמכרות למין יכולות להיות השלכות חמורות על תפקודו החברתי, הרגשי והתעסוקתי של האדם, וכתוצאה מכך מחלות, מערכות יחסים שבורות ואפילו השלכות משפטיות.

על ידי הבנת המצב והסיכונים הקשורים אליו, אנשי מקצוע בתחום הבריאות יכולים לאבחן ולטפל בהתמכרות למין בחולים בצורה יעילה יותר. בעוד שההתקדמות לקראת הבנה וטיפול בהתמכרות למין הייתה איטית, ההתקדמות האחרונה בתחום הדגישה את הצורך במחקר נוסף ובצורות טיפול חדשות.

בלוג סקס פופ ואהבה מאמרים נוספים

חקר אהבה עצמית: היתרונות והסטיגמה של אוננות

אוננות, פעולת הגירוי העצמי להשגת הנאה מינית, מוקפת לעתים קרובות בענן של סטיגמה ובושה. זהו נושא שכמעט ולא מדברים עליו בגלוי, ועבור רבים, אפילו עצם אזכורו עלול לגרום לתחושות מבוכה…

חקר אהבה עצמית: היתרונות והסטיגמה של אוננות

הנושא השנוי במחלוקת של סקס מזדמן: חקירת השפעותיו ויחס החברה אליו

סקס מזדמן, הידוע גם בשם סטוץ של לילה אחד, סטוץ, או חברים עם הטבות, היה נושא שנוי במחלוקת במשך עשרות שנים. יש הרואים בה ביטוי משחרר וטבעי של התשוקה האנושית,…

הנושא השנוי במחלוקת של סקס מזדמן: חקירת השפעותיו ויחס החברה אליו

Horehouse: לחקור את ההיסטוריה השנויה במחלוקת של המקצוע העתיק ביותר בעולם

הזנות, הידועה גם כמקצוע העתיק בעולם, הייתה נושא למחלוקת גדולה לאורך ההיסטוריה. ובמרכז התעשייה הזו נמצא הדירה הדיסקרטית הידוע לשמצה, מקום שלכד את סקרנותם וקסמם של רבים. עם זאת, למרות…

Horehouse: לחקור את ההיסטוריה השנויה במחלוקת של המקצוע העתיק ביותר בעולם